KIKINDA- Književnik Radovan Vlahović predstavio u Narodnoj biblioteci knjige „Bapa” i „1934”. Reč je o romanima koji su pobrali simpatije ne samo čitalaca, već i književne kritike. Vlahovićevi romani posvećeni su Banatu dvadesetog veka. Želja je bila, otkriva Vlahović, da predstavi život dovitljivih i istrajnih Banaćana koji uprkos svemu opstaju. Radnja romana smeštena je nakon Prvog svetskog rata, kada je Banat podeljen, a Velikokikindski dištrikt koji je bio najrazvijeniji okrug do tada, počinje da pada u zaborav:

– Dištrikt i ovaj prostor je kolevka srpske građanske kulture, nažalost vidimo kako to polako nestaje. Sa druge strane ovaj deo Banata je multikulturalan i multinacionalan. Ovde je oduvek živelo više naroda koji su uspevali da se uklope i funkcionišu i u Austorugarskoj, i potonjoj Kraljevini SHS… Malo je literature o našem zavičaju u kojoj se priča o običnom čoveku koji opstaje na ovom tlu i pokušava da nađe kompromis sa državama u kojima živi- rekao je Vlahović.

Zadatak romana je, tvrdi on, da iz mikrosveta pokažu život makrosvetu. Vlahović je objasnio da su njegovi junaci poreklom isti kao likovi Crnjanskog koji teže odlasku, ali da za razliku od njih, biraju da ostanu:

– Za razliku od junaka Crnjanskog koji su otisli u Rusiju i tamo nestali, moji junaci su potomci onih ljudi koji su svojom veštom diplomatijom osnovali Velikokikindski privilegovani dištrikt i nastavili da žive u njemu. Oni su potomci militara i graničara koji su ratovali za Ćesara i onog momenta kada su otpasali sablje i uhvatili se pluga i motike, njihova životna filozofija je postala da rađaju decu, množe stoku i kupuju zemlju. Oni, premda manjina, nalaze načina da u velikoj i složenoj državi opstanu i da svoju tradiciju neguju i vode računa o njoj. Oni ostaju ovde svoj na svome- kazao je  Vlahović i objasnio da su oba romana spoj istorijskih fakata i fikcije.

Čitajući Vlahovićeve romane, osim sa glavnim junacima, salašarskom porodicom Branka Popova, čitaoci će se susresti i sa znamenitim ličnostima toga doba- Milošem Crnjanskim i Jovanom Popovićem. Radovan Vlahović najavio je da će do kraja godine, iz štampe izaći i naredni roman, koji se tematski nadovezuje na „Bapu” i „1934”, a njegova radnja smeštena je u vreme od 1934. do početka Drugog svetskog rata.

(autor fotografija, Slobodan Tomić)